Målsättning och matpolicy

Vår målsättning

• Vi arbetar medvetet med att få barnen att känna sig trygga i sig själva och i gruppen.
  • Vi vill ge varje barn möjlighet att utvecklas efter sin egen förmåga.
  • Alla barn ska ges möjlighet att utveckla sin nyfikenhet och sin lust, samt förmåga att leka och lära.
  • Barnen skall vara aktsamma mot varandra, naturen och mot saker och ting runt omkring oss.
  • Naturkänsla och miljömedvetenhet lär barnen värna om naturen, varandra och allt omkring oss.
  • Vi strävar efter att barnen ska kunna umgås med varandra och med vuxna på ett bra sätt, dvs med omtanke, hänsyn och generositet.
  • Vi arbetar medvetet för att skapa kontinuitet och trygghet för barnen.

Matpolicy

• All mat som serveras är näringstät och variationsrik.
  • All mat tillagas från grunden på förskolan.
  • Vi köper till största delen KRAV-märkta, ekologiska och närproducerade produkter.
  • Vi serverar inga sötade livsmedel.
  • Vi serverar rikligt med frukt och grönt till varje måltid.
  • Vi vill lära barnen bra bordsskick och att vara artiga mot varandra.
  • Vi vill att måltiden ska vara en trevlig stund där man kan sitta i lugn och ro och prata med varandra. Det ger tillfälle till många "lärande samtal".